© 2019 by iBruges 

Meer weten over iBruges

  • Facebook - White Circle

Redactie KW 02/04/2014

Brugge ontdekken met je neus... Het kan voortaan met de wandeling 'Brugge in geuren en kleuren'. Ze neemt je mee langs twaalf geurplaatsjes, vaak zelfs verborgen en onbekend voor de Bruggeling. Van Schotse Whisky tot beerputten... Je krijgt het allemaal onder je neus geschoven. En als toemaatje kan je nog een parfumdegustatie doen.

Peter de Clerk, Heinrich Walgraeve en Christian Van Oost speelde al langer met het idee om een app te ontwikkelen die je langs de mooiste plekjes van Brugge leidt. Maat het mocht geen gewone stadswandeling worden. Het moest er eentje worden die net dat beetje extra heeft. Het werd een geurwandeling die je met je iPhone, iPad of iPod kunt starten vanop de plek op het parcours waar je op dat moment het dichtst bij bent. Ja kan vervolgens kiezen om elke basis-informatie over de 'spot' waar je staat te krijgen of extra weetjes. De iBruges applicatie laat je ook verborgen adresjes ontdekken.

Allerlei geurtjes

Een van de adresjes langs het parcours is de geurwinkel In fine van zaakvoerster Nele Vandevelde. Toen Peter De Clerk die een tijdje geleden binnenstapte om te vragen of ze In fine mochten opnemen in hun wandeling als uniek adresje, begonnen Peter en Nele meteen te brainstormen over hoe ze nog meer konden samenwerken. Al vlug kwamen ze uit bij het idee om Brugge eens met... je neus te ontdekken.

De  stadswandeling 'Brugge in geuren en kleuren' neemt je mee langs twaalf geusplaatsjes die soms zelfs verborgen en onbekend zijn voor de Bruggeling. Van Schotse Whisky op het Sint-Maartensplein tot de beerputten van de Jezuïeten, het komt allemaal aan bod. De wandeling kun je op je eentje doen met de app of in groep met een gids. In Fine aan de Hoogstraat 38 is de ideale start- of stopplaats waar je ook een parfumdegustatie kunt doen.

Franse Neus

Het idee achter In Fine is eenvoudig en tegelijk uniek. Je kiest er je eigen karakterparfum zonder dat je er beïnvloed wordt door hoe het flesje eruitziet, de bekendheid van het merk of reclame. Jean Patout, het brein en de neus achter dit hele concept, ontdekte overeenkomsten tussen je parfumkeuze en je karakter. Jean Patout, één van de grote 'neuzen' van de Franse parfumwereld, bracht zijn jeugd door tussen de bosgeuren in het Franse Commercy. Hij herinnert zich nog heel goed hoe hij als kind speelde in het bedrijf van zijn vader waar hout verwerkt werd. "Ik groeide op tussen de geur van populieren, dennen en andere houtsoorten. Als ik terugdenk aan mijn jeugd denk ik automatisch aan bomen", vertelt de  Fransman die speciaal voor de lancering van de wandeling 'Brugge in geuren en kleuren' naar Brugge kwam.

Plassend Parfum

Later ging hij aan de slag bij Lancôme, al wist hij toen eigenlijk nog niet van parfum af. "Ik ontdekte pas hoe bepaalde geuren me beïnvloedden toen ik elke dag in contact kwam met parfum.", merkt hij op. Al snel groeide bij hem het idee om zelf een zaak op te starten. Patout merkte in zijn winkel al vlug dat mensen met een bepaalde persoonlijkheid altijd voor dezelfde geuren gingen. Hij begon het gedrag van de mensen te bestuderen en het parfum dat ze kozen. Na dertig jaar heeft Jean Patout een heel scala aan geuren ontwikkeld die perfect passen bij de persoonlijkheid van zijn cliënteel. "Het is helemaal niet eenvoudig om een parfum te ontwikkelen en het vraagt enorm veel geduld. Het is alsof je een kunstwerk maakt.", aldus Jean Patout. Hij ontwikkelde top op vandaag 56 parfums en is ondertussen constant bezig met het onderzoeken naar nieuwe geuren.

Parfumdegustatie

Samen met de Brugse Cilou Annys, Miss België 2010, mochten we in In fine zo'n parfumdegustatie doen. Nele Vandevelde ontvangt ons hartelijk in de winkel. Ze is ontzettend gepassioneerd door parfums en de linkt met de persoonlijkheid van haar klanten. "Onze reukzin is een deel van ons onderbewustzijn en is een ontzettend intelligent zintuig. Het waarschuwt ons zelfs instinctief voor gevaar. Je laat je heel vaak door geuren leiden in het dagelijkse leven. Om een geschikt parfum te kiezen, hoef je dus niet na te denken. Vergeet al de reclame en de mooie flesjes die je te zien krijgt. ruiken is de boodschap!".

Een parfumdegustatie duurt een klein half uurtje. Je wordt er gevraagd om aan 56 testers zonder alcohol te ruiken en noteert de nummer van de geuren die je lekker vindt. Zo ga je verder tot je er vier overhoudt. Nele geeft dan een beschrijving van je karakter aan de hand van een geurcirkel. De ingrediënten van de parfums zijn gerelateerd aan bepaalde karaktertrekken. Wie intuïtief is, zal sneller voor een parfum kiezen met amber, fruittonen zijn dan weer dominant voor wie communicatie belangrijk vindt. Ten slotte krijg je ook nog handige tips in verband met het gebruik van parfums.

(Helga Vandenbroeck)

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now